Judar är en folkgrupp.
En jude är också en person
som tror på religionen judendom.
Judendomen säger att en person är jude
om hen har en judisk mor
eller om hen har konverterat till judendomen.
Att konvertera betyder att byta religion.
Judisk identitet kan betyda olika saker
för olika människor.
För en del är det en religiös identitet.
För andra judar är det en kulturell
eller nationell identitet.
De som tror på judendomen kan visa det på olika sätt.
En del judar följer religionens regler
om hur en människa ska leva sitt liv.
Andra judar följer inte dessa regler,
men de känner sig ändå som judar
eftersom det är en tradition i familjen.
En del judar tror inte på religionen
och de följer inte de judiska traditionerna.
Men de kanske ändå firar judiska helger
och går till synagogan ibland.
Synagogan är judarnas lokal för gudstjänst,
ungefär som kyrkan är för de kristna
och moskén är för muslimer.
Det finns också människor som har judiska föräldrar
men som inte identifierar sig som judar.
Judarna levde från början
i det område som idag är Israel och Palestina.
Sedan dess har judar levt
på många olika platser i världen.
Det har bott judar i Sverige
sedan slutet av 1700-talet
och idag lever ungefär 20 000 judar här.
De två viktigaste skrifterna i judendomen
är Tanach och Talmud.
Tanach är den hebreiska bibeln
och är samma texter
som kristendomens Gamla testamentet.
I Tanach finns till exempel de fem Moseböckerna.
De kallas tillsammans för Tora.
Talmud är texter om bland annat religiösa lagar och regler.
I den här korta filmen berättar
William, Rebecca och Willy om
hur det är att vara jude i Sverige
och om den antisemitism som finns.