Judarna i Sverige

Högtalar ikon

Kristendomen tog med fördomar om judar till Sverige
flera hundra år innan judar bodde i landet.
Länge var det också förbjudet för judar att invandra
för att man tyckte att de hade fel religion.

Det var kung Gustav III
som bestämde i slutet av 1700-talet
att judar fick ha kvar sin religion
och att de fick starta församlingar i Sverige.
Kungen hoppades
att den svenska ekonomin skulle bli mer modern
om judar fick invandra till vårt land.

Porträttbild av Aaron Isaac

Aaron Isaac var den första juden som fick bo i Sverige
utan att behöva byta religion från judendom
till kristendom.
Han invandrade från Tyskland år 1774.
Aaron Isaac startade sedan i Stockholm
den första judiska församlingen i Sverige.
Bild: Judiska museet i Stockholm

De första judarna som flyttade till Sverige
kom från Tyskland.
Men de hade inte samma rättigheter som andra svenskar.
Vad de fick göra och inte fick göra
stod i det som kallades judereglementet.

De fick till exempel inte gifta sig med kristna
och under lång tid fick de bara bo i Stockholm, Göteborg,
Norrköping och Karlskrona.
Judereglementet togs senare bort och diskrimineringen minskade.
År 1870 fick judar samma rättigheter som andra svenskar.

Foto på en innergård

Innergården vid Stora Tvärgatan 4 i Lund omkring år 1900.
Flera judiska familjer bodde i kvarteret.
Bild: Bertil Neuman.

Det har alltid bott få judar i Sverige.
År 1880 bodde ungefär 3 000 judar i vårt land.
I början av 1900-talet invandrade
ett par tusen judar till Sverige
från diskriminering och förtryck i östra Europa.

Många judar försökte fly från nazisterna i Tyskland
under 1930-talet.
Sverige och de flesta andra länder ville inte ta emot fler än ett fåtal.
Endast 3 000 av dem släpptes in i landet.
Antisemitiska personer i Sverige sa att
de judiska flyktingarna var ett stort hot mot vårt land.

Foto på nazistiskt flygblad

Nazistiskt flygblad från år 1935.
Budskapet använder fördomen
att judar alltid försöker utnyttja andra människor
för att tjäna pengar.
Därför menade man att alla borde bojkotta
judiska affärsmän och företag i Sverige.

Under andra världskriget

Sverige tog emot flera tusen judar från Norge och Danmark
under andra världskriget.
Efter kriget kom flera tusen judar till Sverige
som överlevt nazisternas koncentrationsläger.
Många av dessa judar lämnade sedan Sverige.
Men det fanns också judar som stannade kvar.

Ungefär 2 700 polska judar kom till Sverige
som flyktingar under åren 1968 till 1972.
Judar var förföljda i Polen.
Landet var under den tiden ett kommunistiskt land
där regeringen spred antisemitism.

Judar i Sverige idag

Ungefär 20 000 judar bor i Sverige idag.
Det finns judiska församlingar i Stockholm,
Göteborg, Malmö och Helsingborg.

Foto på Stockholms stora synagoga

Stockholms Stora Synagoga som byggdes år 1870.
Foto: Judiska församlingen i Stockholm
Judarna i Sverige har alltid varit en liten grupp.

Idag bor ungefär 20 000 judar i Sverige.

Kan du ge exempel på tre tillfällen då judar invandrat till Sverige.
Beskriv varför judarna invandrade just då?